Courses given by the Department of Turkish Language
- English
- Türkçe
Course Code |
Course Name |
METU Credit |
Contact (h/w) |
Lab (h/w) |
ECTS |
|
TURKISH I
|
0
|
2
|
0
|
3.0
|
|
TURKISH II
|
0
|
2
|
0
|
3.0
|
|
ORAL COMMUNICATION
|
2
|
2
|
0
|
3.0
|
|
WRITTEN EXPRESSION
|
2
|
2
|
0
|
3.0
|
|
TURKISH I
|
0
|
2
|
0
|
5.0
|
|
TURKISH II
|
0
|
2
|
0
|
5.0
|
|
TURKISH I
|
2
|
2
|
0
|
4.0
|
|
TURKISH II
|
2
|
2
|
0
|
4.0
|
TURK109 | LANGUAGE AND EXPRESSION I | 3 | 3 | 0 | 5.0 |
TURK110 | LANGUAGE AND EXPRESSİON II | 3 | 3 | 0 | 5.0 |
|
ELEMENTARY TURKISH
|
0
|
4
|
0
|
3.0
|
|
INTERMEDIATE TURKISH
|
0
|
4
|
0
|
3.0
|
|
INTERMEDIATE LEVEL TURKISH
|
3
|
3
|
0
|
5.0
|
|
TURKISH FOLK CULTURE
|
3
|
3
|
0
|
6.0
|
|
ADVANCED TURKISH I
|
4
|
4
|
0
|
5.0
|
|
ADVANCED TURKISH II
|
4
|
4
|
0
|
5.0
|
|
TURKISH I
|
0
|
2
|
0
|
3.0
|
|
TURKISH II
|
0
|
2
|
0
|
3.0
|
|
ORAL COMMUNICATION
|
2
|
2
|
0
|
3.0
|
|
WRITTEN EXPRESSION
|
2
|
2
|
0
|
3.0
|
|
EFFECTIVE AND CORRECT USE AND PRONUNCIATION OF THE TURKISH LANGUAGE
|
3
|
3
|
0
|
5.0
|
|
EFFECTIVE AND CORRECT USE AND PRONUNCIATION OF THE TURKISH LANGUAGE
|
3
|
3
|
0
|
5.0
|
|
SELECTIVE WRITERS FROM TURKISH AND WORLD LITERATURE NAME (TURKISH) :
|
3
|
3
|
0
|
5.0
|
|
CREATIVE WRITING
|
3
|
3
|
0
|
6.0
|
|
CRITICAL READING
|
3
|
3
|
0
|
5.0
|
|
CULTURE-SOCIETY AND LITERARY CRITICISM
|
3
|
3
|
0
|
5.0
|
|
SELECTIVE WRITERS FROM TURKISH AND WORLD LITERATURE II
|
3
|
3
|
0
|
5.0
|
|
TURKISH SIGN LANGUAGE
|
3
|
3
|
0
|
4.0
|
|
STORY EDITING AND FICTION
|
3
|
3
|
0
|
6.0
|
|
LITERATURE AND CINEMA
|
3
|
3
|
0
|
6.0
|
|
POETRY ANALYSIS
|
3
|
3
|
0
|
5.0
|
|
POETRY ANALYSIS II
|
3
|
3
|
0
|
5.0
|
BEGINNER TURKISH |
4 |
4 |
0 |
5.0 |
|
SOCIOLOGICAL READINGS IN LITERATURE |
3 |
3 |
0 |
6.0 |
I. TÜRK DİLİ I (6420101 - 6420303)
Dersin türü: Zorunlu/ Kredisiz Devam Koşulu: 3 hafta devamsızlık hakkı Ders saati: 2 ders saati Değerlendirme sistemi: : Ara sınav % 20, Sunum% 20, Dönem sonu sınavı % 60. Dersin haftalara göre içeriği: |
||||||||||
|
||||||||||
Hafta
|
Etkinlikler
|
|
||||||||
1. Hafta |
Tanışma/ Türk Dili dersinin içeriği ve amaçları |
|
||||||||
2. Hafta |
1. DİL: Dilin ortaya çıkışı/ Dilin niteliği ve özellikleri |
|
||||||||
3. Hafta |
Dil ve iletişim/ Dil ve kültür/ Dil ve düşünce |
|
||||||||
4. Hafta |
Dille ilgili diğer kavramlar: Konuşma dili-yazı dili-lehçe-ağız-argo |
|
||||||||
5. Hafta |
Dille ilgili diğer kavramlar: Yapay dil-özel dil-ölçünlü dil vb. |
|
||||||||
6. Hafta |
2. TÜRKÇENİN ÖZELLİKLERİ: Yapısal/ Kaynaksal/ Sözdizimsel Özellikler |
|
||||||||
7. Hafta |
Türkçenin Yazım Özellikleri/ Noktalama |
|
||||||||
8. Hafta |
Dil Devrimi: Nedenleri ve Sonuçları |
|
||||||||
9. Hafta |
Dünya Dillerinin sınıflnadırılması/ Dil aileleri |
|
||||||||
10. Hafta |
ARA SINAV |
|
||||||||
11. Hafta |
3. TÜRKÇENİN BUGÜNKÜ DURUMU: Türkçede Yabancı Sözcükler |
|
||||||||
12. Hafta |
Dil kullanımındaki yanlışlar: Anlam ve Yapı Bakımından Yanlışlar |
|
||||||||
13. Hafta |
Çeviri yanlışları ve anlatım bozuklukları |
|
||||||||
14. Hafta |
Yabancı Dille Eğitim ve Sorunları |
|
||||||||
15. Hafta |
DÖNEM SONU SINAVI |
|
||||||||
Dersle ilgili genel bilgiler:
* Öğrencilerin dersi geçmesi için dersle ilgili yükümlülüklerini (ara sınav-sunum-final) yerine getirmeleri ve
en az 60 ortalamaya ulaşmaları gereklidir. Final sınavından da yine en az 60 alma zorunluluğu vardır.
* Derse devam etmeyen öğrenciler bütünleme sınavına girme hakkını elde edemezler.
Derse devam ettiği hâlde U (başarısız) notunu alan öğrenciler bütünleme sınavına girebilir.
* Derse yüzde yetmiş devam zorunluluğu vardır.
* Mazeret belirtmeksizin ilk üç hafta derse gelmeyen öğrenci derse devam etme hakkını yitirir.
II. TÜRK DİLİ II (6420102 - 6420304)
Dersin türü: Zorunlu ve kredisiz
Devam koşulu: 3 hafta devamsızlık hakkı
Ders saati: 2 ders saati
Değerlendirme sistemi: Ara sınav % 20, Sunum% 20, Dönem sonu sınavı % 60
Hafta |
Etkinlikler |
|||
1. Hafta |
Tanışma/ Türk Dili II dersinin içeriği ve amaçları |
|||
2. Hafta |
Sözlü ve yazılı anlatım türleri hakkında genel bilgi. Öğrenci sunumlarının planlanması |
|||
3. Hafta |
Paragrafta düşünceyi geliştirme yolları: Tanımlama, Örneklendirme, Karşılaştırma, Tanık gösterme. |
|||
4. Hafta |
Anlatım Biçimleri : Açıklayıcı, Tartışmacı, Betimleyici, Öyküleyici |
|||
5. Hafta |
Konu, Amaç, Ana düşünce ve Düşünsel düzen (plan) |
|||
6. Hafta |
Yazılı Anlatım türleri - İşlevsel türler: Dilekçe, Resmi Mektup, İş Mektubu |
|||
7. Hafta |
Yazılı Anlatım Türleri - İşlevsel Türler: Açık Mektup, Tutanak, Karar |
|||
8. Hafta |
Yazılı Anlatım Türleri - İşlevsel Türler: Özgeçmiş |
|||
9. Hafta |
Yazılı Anlatım Türleri - Öğretici ve Bilgilendirici Türler: Rapor ve Bilimsel Araştırma Raporu, Bibliyografya çeşitleri ve kuralları |
|||
10. Hafta |
ARA SINAV |
|||
11. Hafta |
Yazılı Anlatım Türleri - Öğretici ve Bilgilendirici Türler: Makale ve Köşe Yazısı |
|||
12. Hafta |
Yazılı Anlatım Türleri - Öğretici ve Bilgilendirici Türler: Deneme ve Eleştiri Yazısı |
|
||
13. Hafta |
Yazılı Anlatım Türleri - Yaşatıcı ve Yaşantı Kazandırıcı Türler: Öykü, Roman, Tiyatro |
|||
14. Hafta |
Yazılı Anlatım Türleri - Öğretici ve Bilgilendirici Türler: Gezi, Anı, Günlük, Yaşamöyküsü, Özyaşamöyküsü |
Dersle ilgili genel bilgiler:
* Öğrencilerin dersi geçmesi için dersle ilgili yükümlülüklerini (ara sınav-sunum-final) yerine getirmeleri ve
en az 60 ortalamaya ulaşmaları gereklidir. Final sınavından da yine en az 60 alma zorunluluğu vardır.
* Derse devam etmeyen öğrenciler bütünleme sınavına girme hakkını elde edemezler.
Derse devam ettiği hâlde U (başarısız) notunu alan öğrenciler bütünleme sınavına girebilir.
* Derse yüzde yetmiş devam zorunluluğu vardır.
* Mazeret belirtmeksizin ilk üç hafta derse gelmeyen öğrenci derse devam etme hakkını yitir
III. SÖZLÜ ANLATIM ( 6420103 - 6420305 )
Tanışma, Dersin İçeriği ve Amaçları
Dil ve Dilin Kökeni,
Dillerin Özellikleri
Dil ve Düşünce,
Dil ve Kültür,
İletişim ve Dil
Türkçenin Yapısı, Sözdizimi ve Anlam Özellikleri
Yazım ve Noktalama Kuralları
Dinleme: Dinleme Becerisi ve Etkili Dinleme
Okuma: Okuma Becerisi ve Okuma Biçimleri
Anlatım İlkeleri, Anlatım Biçimleri
Sözlü Anlatım
Ara Sınav
Türkçenin Sesletim Özellikleri: Vurgu, Tonlama ve Ezgi
Etkili Konuşma ve Beden Dili
Etkili Sunum Teknikleri
Sözlü Anlatım Türleri: Panel, Forum, Açıkoturum
Sözlü Anlatım Türleri: Tartışma, Söyleşi, Sempozyum
Sözlü Anlatım Türleri: Görüşme, Konferans, Kongre
IV. YAZILI ANLATIM (6420104 - 6420306)
Tanışma, Dersin İçeriği ve Amaçları
Anlatım, Yazılı Anlatım
Anlatım İlkeleri
Yazmak için Düşünsel Düzen
Paragraf ve Paragraf Yazma
Yazma Biçimleri: Açıklayıcı, Öyküleyici, Betimleyici ve Tartışmacı
Yazma Becerisini ve Yaratıcılığı Geliştirme
Eleştirel Düşünme ve Çözümleme
Ara Sınav
Yazınsal Türler: Roman ve Öykü
Yazınsal Türler: Şiir ve Tiyatro
Düşünsel Türler: Deneme ve Makale
Düşünsel Türler: Eleştiri ve Köşeyazısı
Bilimsel Türler: Bilimsel Makale ve Araştırma Raporu
İşlevsel Türler: Mektup ve Özgeçmiş
V. TÜRK DİLİ I (6420105 - 6420107)
Tanışma Diyalogları
Alfabe
Temel Sözvarlığı
Haber Kipi
Ad Durum Ekleri
Şimdiki Zaman
Belirli Geçmiş Zaman
İstek Kipi, Emir Kipi, Gereklilik Kipi
Konularla İlgili Uygulama Çalışmaları
VI. TÜRK DİLİ I ( 6420201 - 6420107)
1. ORTA DÜZEY (INTERMEDIATE LEVEL)
Türkçenin Temel Özellikleri
Yapım ve Çekim Ekleri
Tamlamalar
Bileşik Zamanlar
Eylemler, Yapısı ve Çekimi
Yazım Kuralları
Türkçenin Sözvarlığı (Atasözleri, Deyimler, İkilemeler, Kalıp Sözler)
Konularla İlgili Uygulama Çalışmaları, Sınıf İçi Tartışmalar, Öğrenci Sunumları
2.İLERİ DÜZEY ( ADVACED LEVEL )
Dil
Dilin Niteliği ve Özellikleri
Dil- Kültür İlişkisi
Anadili- İkidillilik
Lehçe- Ağız
Yapma Dil
Argo
Türkçenin Temel Özellikleri
Ünlüler, Ünsüzler ve Kuralları
Tamlamalar
Sözcük Türleri
Tümce, Yapısı ve Türleri
Doğrudan- Dolaylı Anlatım
Yazım Kuralları
Dil Aileleri- Türkçenin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri
Deyimler, Atasözleri, İkilemeler, Kalıp Sözler
Konularla İlgili Uygulama Çalışmaları, Sınıf İçi Tartışmalar, Öğrenci Sunumları
VII. TÜRK DİLİ II (6420106 - 6420108)
1.TEMEL DÜZEY ( ELEMENTARY LEVEL )
Türkçenin Temel Özellikleri
Ünlüler, Ünsüzler ve Kuralları
Tamlamalar
Sözcük Türleri
Eylem, Yapısı ve Çekimi
Tümce, Yapısı ve Türleri
Doğrudan ve Dolaylı Anlatım
Konularla İlgili Uygulama Çalışmaları
2.ORTA DÜZEY ( INTERMEDIATE LEVEL )
a)Dil
Dilin Niteliği ve Özellikleri
Dil- Kültür İlişkisi
Anadili - İki dillilik
Lehçe- Ağız
Yapma Dil
Argo
b)Anlatım
Nesnel- Öznel Anlatım
Anlatım Biçimleri
Sözlü Anlatım Türleri
Beden Dili Vurgu- Tonlama- Ezgi
Türkçenin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri
Deyimler, Atasözleri, İkilemeler, Kalıp sözler
Konularla İlgili Uygulama Çalışmaları, Sınıf İçi Tartışmalar, Öğrenci Sunumları
3.İLERİ DÜZEY ( ADVACED LEVEL )
a)Anlatım
Anlatım Kuralları
Düşünsel Düzen (Plan)
Düşünceyi Geliştirme Yolları
Nesnel- Öznel Anlatım
Paragraf Kurma
Anlatım Biçimleri
b)Anlatım Türleri
Sözlü Anlatım Türleri
Yazılı Anlatım Türleri
Deyimler, Atasözleri, İkilemeler, Kalıp sözler
Konularla İlgili Uygulama Çalışmaları, Sınıf İçi Tartışmalar, Öğrenci Sunumları
VIII. TÜRK DİLİ II (6420106 - 6420108)
Türkçenin Temel Özellikleri
Tamlamalar
Gelecek Zaman
Geniş Zaman
Birleşik Zamanlar
Tümce, Yapısı ve Türleri
Doğrudan ve Dolaylı Anlatım
Konularla İlgili Uygulama Çalışmaları
IX. TÜRK DİLİ I ( 6420202 - 6420108)
1. ORTA DÜZEY (INTERMEDIATE LEVEL)
a)Dil
Dilin Niteliği ve Özellikleri
Dil- Kültür İlişkisi
Anadili - İki dillilik
Lehçe- Ağız
Yapma Dil
Argo
b)Anlatım
Nesnel- Öznel Anlatım
Anlatım Biçimleri
Sözlü Anlatım Türleri
Beden Dili Vurgu- Tonlama- Ezgi
Türkçenin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri
Deyimler, Atasözleri, İkilemeler, Kalıp sözler
Konularla İlgili Uygulama Çalışmaları, Sınıf İçi Tartışmalar, Öğrenci Sunumları
2.İLERİ DÜZEY ( ADVANCED LEVEL )
a)Anlatım
Anlatım Kuralları
Düşünsel Düzen (Plan)
Düşünceyi Geliştirme Yolları
Nesnel- Öznel Anlatım
Paragraf Kurma
Anlatım Biçimleri
b)Anlatım Türleri
Sözlü Anlatım Türleri
Yazılı Anlatım Türleri
Deyimler, Atasözleri, İkilemeler, Kalıp sözler
Konularla İlgili Uygulama Çalışmaları, Sınıf İçi Tartışmalar, Öğrenci Sunumları
X. DİL VE ANLATIM I (6420109)
Haftalar | Etkinlikler |
1. hafta | Tanışma, Dersin İçeriği ve Amaçları |
2. hafta | Dil ve Dilin Kökeni, Dillerin Özellikleri, |
3. hafta | Dil ve Düşünce, Dil ve Kültür, İletişim ve Dil |
4. hafta | Sözlü Anlatım ve Yazılı Anlatımın Özellikleri ve Farkları Anlatım İlkeleri, Metinsellik Ölçütleri |
5. hafta | Türkçenin Sesletim Özellikleri: Vurgu, Tonlama ve Ezgi-Etkili Konuşma ve Beden Dilinin Temelleri |
6. hafta | Etkili Sunum Teknikleri |
7. hafta | Yazılı Anlatım Özellikleri - Düşünsel Düzen |
8. hafta | Anlatım Biçimleri: Betimleyici Anlatım, Öyküleyici Anlatım, Açıklayıcı Anlatım, Tartışmacı Anlatım |
9. hafta | Paragraf ve Paragraf oluşturma - Metnin Yapısal Özellikleri, Giriş-Gelişme-Sonuç |
10. hafta | Yazım ve Noktalama Kuralları |
11. hafta |
Ara Sınav |
12. hafta | Sözlü Anlatım Türleri: Panel, Forum, Açıkoturum |
13. hafta | Sözlü Anlatım Türleri: Tartışma, Söyleşi, Sempozyum |
14. hafta | Sözlü Anlatım Türleri: Görüşme, Konferans, Kongre |
XI.DİL VE ANLATIM II
1 | Tanışma, Dersin İçeriği ve Amaçları |
2 | Anlatım, Yazılı Anlatım |
3 | Yazma Becerisini ve Yaratıcılığı Geliştirme |
4 | Eleştirel Düşünme ve Çözümleme |
5 | İşlevsel Türler: Mektup ve Özgeçmiş |
6 | Bilimsel Türler: Akademik Dil ve Yazının Özellikleri-Nesnel ve Öznel Anlatım |
7 | Akademik Metinlerin Yapısı ve Türleri: Bilimsel Makale ve Araştırma Raporu |
8 | Araştırma Raporu Yazmanın Basamakları: Atıf yapma, Dipnot gösterme, Kaynakça Bilimsel Yazılarda Etik İlkeler |
9 | Akademik Metin Yazma Uygulamaları |
10 | Arasınav |
11 | Düşünsel Türler 1: Deneme ve Makale |
12 | Düşünsel Türler 2: Eleştiri ve Köşeyazısı |
13 | Yazınsal Türler 1: Roman ve Öykü |
14 | Yazınsal Türler 2: Şiir ve Tiyatro |
XII. TÜRKÇENİN ETKİLİ VE DOĞRU KULLANIMI - DOĞRU SESLETİMİ (6420311)
İletişim
Etkileşim
İletişimi Oluşturan Öğeler
İletişim Çeşitleri ve Amaçları
İleti
İletişimi Kolaylaştıran Etkenler
İletişim Dizgeleri ve Dil
Konuşma
Ses Geçmişimiz
Ses Nasıl Oluşur?
Ses ve Ses Aygıtımız
Nefes ve Ses İlişkisi
Beden Bilinci
Beden ve Gevşeme
Konuşma Dilinin Özellikleri
Türkiye Türkçesinde Sesler ve Özellikler
Türkiye Türkçesinin Bürün Öğeleri
Etkili Konuşmanın Temel Öğeleri
Sesletim
Hazırlıklı-Hazırlıksız Konuşma
Toplum Önünde Konuşma
Uygulama ve Alıştırmalar
XIII. TÜRKÇENİN ETKİLİ VE DÜZGÜN KULLANIMI - UYGULAMALI (6420312)
ANLATIM: Şimdiye kadar öğrenmiş oldukları diksiyondaki kurallar ve dilbilgisi kurallarının canlı performanslarla (Doğaçlama, Mimik vs.) hayata geçirilip tecrübe edilmesi için, herhangi bir konu üzerinde hazırlıksız anlatımın pekiştirilmesi.
DOĞALLIK: Okuma ve söyleme alışkanlığının doğallaştırılmasına yönelik egzersizler.
ÜSLUP: Anlatmak istenilen fikir ve bu fikri anlatma tarzının geliştirilmesine yönelik doğaçlama ve egzersizler. Gündelik yaşamda kullandıkları söyleyiş ve diksiyon hataları
İMGE: Anlatımda imge yeteneğinin kazanılması, geliştirilmesi ve hayal gücünü geliştirici doğaçlama ve egzersizler
ÇEŞİTLİLİK: Seste, bükümlerde, yüz ve vücut hareketlerinde tek düze ve sıradanlığın giderilmesi.
HAREKET: Anlatımda konuşma ve vücut dilinin doğal ve aynı uyum içinde gelişmesi.
HAZIRLIKSIZ KONUŞMA UYGULAMALARI: Doğaçlamalarla, topluluk önünde sıkılmadan doğal bir akıcıkla konuşabilmek için, herhangi bir konu hakkında kendini ifade edebilme.
TAKLİT: Ses ve vücut diliyle çevrelerindeki deneyimlerden yola çıkararak, hayal güçlerinin geliştirilmesi (doğa ve insan taklitleri).
MİMİK ALIŞTIRMALARI: Mimik konuları çok çeşitli olup, gerektiği zaman iki kişiyle birlkte yapılmalıdır.
METİN ÇALIŞMASI: Herhangi bir metnin( şiir, roman ya da bir tiyatro metninin) diksiyon ve Türkçeyi doğru kullanma açısından irdelenmesi.
DRAMA ÇALIŞMASI: İncelenen tiyatro metninin canlandırılması.
XIV. TÜRK VE DÜNYA EDEBİYATINDAN SEÇMELER / I (6420313)
Bu derste Türk ve Dünya edebiyatının farklı dönemlerinden seçilmiş edebi metinler okunacak, incelenecek ve sınıf ortamında tartışılacaktır. Bu edebi metinler belli bir konu ve/ya temaya göre seçilecek ve ortak noktalardan hareketle değerlendirilecektir.
Bu derste sadece roman ve öykü türleri ele alınacaktır. Roman ve öykü gibi kurgusal metinlerin belli inceleme planlarına göre değerlendirilmesi gerekir. Bunun için öğrencilere öncelikle kurgusal bir eseri nasıl incelemeleri gerektiği öğretilecektir. Öğrenciler eser incelemesi ile ilgili bazı teknik bilgileri edindikten sonra eserleri yapı, tema, dil ve anlatım gibi başlıklar altında inceleyecekler; edebi eserlerin tarih, sosyoloji, felsefe gibi farklı disiplinlerle olan bağını keşfedecekler; edebiyatın günlük hayatla, insanla ve toplumla olan ilişkisini ortaya çıkaracaklardır.
XV.TÜRK VE DÜNYA EDEBİYATINDAN SEÇMELER / II (6420317)
Edebi metinlerin özellikleri |
Edebi metin nedir? Edebi metinle diğer metin türlerini ayıran özellikler nelerdir? |
Edebi eser inceleme yöntemleri
|
Edebi eserler hangi inceleme yöntemlerine göre incelenebilir? Yapı, tema ve anlatımın temel unsurları nelerdir? |
Dünya edebiyatından seçilmiş bir eser |
Eserin yapı (olay örgüsü, zaman, mekân ve şahıs kadrosu) özelliklerinin incelenmesi |
Dünya edebiyatından seçilmiş bir eser |
Eserin tema, dil ve anlatım özelliklerinin incelenmesi |
Dünya edebiyatından seçilmiş bir eser |
Eserin yapı özelliklerinin incelenmesi |
Dünya edebiyatından seçilmiş bir eser |
Eserin tema, dil ve anlatım özelliklerinin incelenmesi |
Dünya edebiyatından seçilmiş bir eser |
Eserin yapı özelliklerinin incelenmesi |
Dünya edebiyatından seçilmiş bir eser |
Eserin tema, dil ve anlatım özelliklerinin incelenmesi |
Türk edebiyatından seçilmiş bir eser |
Eserin yapı özelliklerinin incelenmesi |
Türk edebiyatından seçilmiş bir eser |
Eserin tema, dil ve anlatım özelliklerinin incelenmesi |
Türk edebiyatından seçilmiş bir eser |
Eserin yapı özelliklerinin incelenmesi |
Türk edebiyatından seçilmiş bir eser |
Eserin tema, dil ve anlatım özelliklerinin incelenmesi |
Türk edebiyatından seçilmiş bir eser |
Eserin yapı özelliklerinin incelenmesi |
Türk edebiyatından seçilmiş bir eser |
Eserin tema, dil ve anlatım özelliklerinin incelenmesi |
XVI. YARATICI YAZMA (6420314)
Genel Giris |
Yaratma, kavramı. Neden yazılır tartısması. |
Rüya Oluşturma |
Rüyalardan yola çıkarak metin oluşturma ve rüyaları yeniden yazma. |
Anıların Seçimi |
Anılardan bir seçki yaparak bunları bir metinde birleştirme. |
Yazının Dört Bileşeni |
Yer,zaman,olay,kişi kavramlarının metin oluşturmadaki yeri. |
Gözlem Çalışmaları |
Dış gözlem ve iç gözlem |
Çağrışım Etkinliği |
Uzak ve yakın çağrışımlar. |
Betimleme Çalışmaları |
Zaman, kişi, yer, duygu ve nesne betimlemeleri yapma |
Olayları Okumak |
Toplumu ve bireyleri ilgilendiren olaylardan yola çıkarak metin oluşturma |
Karakter Yaratma |
Karakter ve tip oluşturma etkinliği |
Bakış Açısı Oluşturma |
Birinci, ikinci, üçüncü tekil şahıs ya da birden fazla anlatıcılı metin yaratma |
Diyalog Oluşturma |
Doğal konuşma grafiğini yakalama, karakterlere uygun diyaloglar geliştirebilme |
Genel Değerlendirme |
Oluşturulan metinlerin eleştirisi ,yorumlanması |
XVII. ELEŞTİREL OKUMA / I (6420315)
Okur nedir? Yazar nedir? Ne işe yararlar? |
|
Okumanın işlevi |
Okuma türleri: Mekanik okuma/ Derinlemesine okuma |
Metin kavramı, Metin türleri |
Metin Olma Ölçütleri |
Eleştiri nedir? |
Olumlu-olumsuz eleştiri |
Metin Çözümlemede bazı kavramlar. |
Bağlam/Biçem/Büyük ölçekli yapı/Küçük ölçekli yapı |
İletişim sürecinde okur-yazar arasındaki (iletişim aracı olarak) metin ne işe yarar? |
Iletişim Şeması |
Kompozisyon yerine “metin”; ana fikir yerine “ileti” |
|
Dil-metin ilişkisi |
Metni çözümlemede dile hakim olmanın etkisi |
Metin türleri |
|
İşlevsel-bilgilendirici metinleri okuyabilme/ Felsefi metinleri okuyabilme |
|
Yazınsal metinleri okuyabilme |
Düz yazı-şiir farkı. |
Mizahın dili/ Mizahı okuyabilme |
|
Görsel okuma sürecinde göstergelerin çözümlenebilmesi |
Reklam Dili/Sinema Dili |
Edebiyat-sinema ilişkisi: |
Sinemaya aktarılan yazınsal eserler üzerinden eleştirel okuma denemesi |
XVIII. TOPLUM, KÜLTÜR VE EDEBİYAT ELEŞTİRİSİ / II (6420316)
Derse giriş ve tanıtım. Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyinin ölçülmesi.
|
|
Edebiyatın İşlevi:
|
Mimesis (Platon), Poetika (Aristo), Epik (Brecht) Platon, Devlet 2 ve 3. Kitaplar /Aristoteles, Poetika
|
Metin kavramı. Yüzey yapı/ Derin yapı. Metnin iletisi.
|
İki önemli soru: Metin ne anlatıyor? Nasıl anlatıyor?
|
Yazar Nedir? Okur Nedir? / Okuma Biçimleri
|
Metin odaklı yaklaşım: The Death of Author (Roland Barthes) Yazar odaklı yaklaşım: What’s an Author? (Michael Foucault) Okur Odaklı yaklaşım: Hermeneutik (Yorum Bilgisi) ve Alımlama Estetiği
|
Kültür-Toplum ve Edebiyat Eleştirisi Kuramları |
Üçüncü Dünya Kültürü/Edebiyatı, Kolonyalizm/ Postkolonyalizm, Metinlerarasılık, Pozitivizm ve Edebiyat
|
Yazarın yahut metnin derdi olmalı mıdır? Ne olmalıdır?
|
Estetik ve Toplum İlişkisi / Söylem Çözümlemesi
|
Dil /Metin İlişkisi |
Haber dili, Çeviri dili , Mizah dili, Şiir dili
|
Modernleşmeve Edebiyata Yansımaları.
|
Batı/Doğu kültür ve edebiyatlarından karşılaştırmalı İncelemeler.
|
Sanat Manifestoları ve Edebiyata Yansımaları |
Romantizm-Realizm-Sürreliazm-Dadaizm vd. |
Bazı Evrensel temalar: Aşk, Erdem, Savaş, Barış, Kötücül(l)ük …
|
|
60’lar /70’ler Edebiyatı ve Sineması. Popüler Kültür ve Eleştirel Kültür.
|
|
Seyahat yazıları ve bir kültürün bakış açısından diğer kültürler |
|
Sunumlar
|
|
XIX. ORTA DÜZEY TÜRK DİLİ DERSİ (Değişim öğrencileri için seçmeli-kredili) (6420203)
The past form of nouns & adjectives and the present continuous tense (ad, sıfat ve şimdiki zamanın hikâyesi)
The usage of “ile (with/by)” as a conjunction and as a preposition (“İle” sözcüğünün bağlaç ve ilgeç olarak kullanımı)
Imperative & optative (shopping expressions, units of measure, describing people with their external views…)
Usage of comparative & superlative (repetition) Karşılaştırma ve üstünlük derecelerinin kullanımı (tekrar)
Usage of the “accusative case”(Belirtme durumunun kullanımı)
Some basic patterns of application, wish & complaint (başvuru, dilek ve şikayet kalıplarının kullanımı)
Possesive suffix “-ki” and its usage with the locative case suffix “-da,-de;-ta,-te” (İlgi eki “-ki” ve onun bulunma durumu eki “-da,-de;-ta,-te” ile kullanımı)
The distinction between the conjunction “da de” and the locative suffix “-da,-de;-ta,-te” (Bağlaç olan “da de” ile bulunma durumu eki olan “-da,-de;-ta,-te”nin farkı.
The future tense (filling in charts, puzzles, using oral & writing skills in that tense) Gelecek zaman ve bu zamanla ilgili öğretim materyali (şema, yapboz…) ve yöntemlerinin kullanımı
The usage of nouns & adjectives in future tense (Ad ve sıfatların gelecek zamanda kullanımı)
Being able to talk about the future plans (Gelecekle ilgili planlarını anlatabilme)
The prepositions “like” & “as” (“gibi” ve “kadar” ilgeçleri)
The past form of the future tense (Gelecek zamanın hikayesi)
Attachment to equality (Eşitlik eki “-cA° ” ve “-(y)A° göre”)
The indefinite past of the verbs, nouns & adjectives (Fiil, ad ve sıfatların belirsiz geçmiş zaman biçimleri)
Acquiring the ability to report events and to talk about the myths of their country… (Olayları rapor edebilme, ülkesine ait mitolojik hikâyeleri anlatabilme yetisini kazanma…)
Exercises to improve the oral skills (Sözlü anlatım becerilerini geliştirecek alıştırmalar)
XX. TÜRK HALK KÜLTÜRÜ (Yabancı uyruklu öğrenciler için seçmeli-kredili)(6420204)
Türk Dili |
Türk dilinin tarihsel gelişimi ve çağdaş Türk lehçeleri hakkında bilgi |
Türk Edebiyatı |
Türk edebiyatının tarihsel dönemleri ve günümüz Türk edebiyatı hakkında bilgi |
Tarih ve Arkeoloji |
Orta Asya, Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemini kapsayan bir alanda Türklerin tarihiyle iligi bilginin verilmesinin yanı sıra Türkiye sınırları içerisinde yer alan tarihi ve arkeolojik mekanların tanıtımı. |
Coğrafi Özellikler ve Doğal Güzellikler |
Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde yer alan doğal parklar ve alanların tanıtılması coğrafi özellikler hakkında bilgi verilmesi. |
Mimari ve Teknoloji |
Tarihten günümüze Türk mimarisi ve önemli mimarların eserlerinin tanıtılması ve Türklerin teknolojik gelişmelere olan katkısı hakkında bilgi verilmesi. |
Müzik |
Klasik Türk Musikisi ve Tasavvuf müziğinden örnekler ve günümüz Türk sanatçılarının eserlerinden örnekler. |
El sanatları |
Çinicilik, Halıcılık, Sedef işlemeciliği, Telkari Bakırcılık, Ebru, Minyatür, Hat gibi farklı el sanatlarından örnekler sunarak bu alanları tanıtma |
Sahne Sanatları |
Kargöz ve Hacivat, Orta Oyunu, Meddah, Aşık atışmaları,Köy Seyirlik Oyunları ve Halk Danslarından örnekler sunarak bu alanları tanıtma |
Mutfak Sanatları |
Yöresel Mutfakların tanıtılması ve bu mutfaklardan örnekler verme. |
Düşünürler |
Mevlana, Yunus Emre, Ahmet Yesevi gibi düşünürlerin tanıtılması |
Gelenekler ve İnanışlar |
Törenlerin ve Bayramların ayrıntılandırılması. Doğumdan Ölüme halk inançlarından örnekler verilmesi. |
Giyim |
Yöresel özelliklere göre sınıflandırılmış giysilerin tanıtılması |
XXI. İLERİ DÜZEY TÜRKÇE I (ADVANCED TURKISH I - 6420301)
TÜRKÇEDE BİRLEŞİK EYLEMLER
Yeterlik
Tezlik
Sürerlik (devamlılık)
Yaklaşma
TÜRKÇEDE YARDIMCI EYLEMLER
TÜRKÇEDE EYLEM ÇATISI
Etken Eylemler
Edilgen Eylemler
Dönüşlü Eylemler
Genişli Eylemler
Geçişsiz Eylemler
TÜRKÇEDE ANLAM BİLGİSİ
ATASÖZLERİ ve DEYİMLER
TÜRK EDEBİYATINDAN ÖRNEKLER
İnceleme
Sunu
XX. İLERİ DÜZEY TÜRKÇE II (ADVANCED TURKISH II - 6420302)
Atatürk ve Türk Dili
Dil Devrim ve Türk Kültürüne Etkileri
Türkçede Eylem Çatısı
İşteş Eylemler
Oldurgan Eylemler
Ettirgen Eylemler
Yazışmalar
Başvuru Dilekçesi
İş Mektupları
Özgeçmiş
Türkçede Temel Matematik Terimleri
Dört İşlem
Yazılı ve Sözlü Anlatım Bilgileri Noktalama İmleri
Yazım Kuralları
Bilimsel Araştırmalarda Rapor Hazırlama
Raporun Sözlü ve Yazılı Sunumu
XXIII. ÖYKÜ KURGUSU VE KURMACA (STORY EDITING and FICTION-6420319)
Öykü Nedir? Kurgu Nedir? |
Kurmaca Nedir? Öyküleme ve Kurmaca |
Kurmaca ve Gerçeklik |
Senaryo ve Öykü |
Olay: Bir Sorun ya da Bir Çatışma |
Karakterler: Sıradan ya da Özgün |
Kahraman ve Karşıt Kahraman |
Okuma ve Eleştiri Etkinliği 1 |
Zaman: Kurmaca Zamanı ve Öyküleme Zamanı |
Yer: Kapsayan ve Kapsanan Mekan |
Kim Anlatıyor?: Anlatıcı Tipleri |
Monolog ve Diyalog Oluşturma |
Okuma ve Eleştiri Etkinliği 2 |
Kurmacadan Öykülemeye Giden Yol |
Kurmaca Yaratma ve Kurgu Yapma 1 |
Merak Uyandırmak için Çatışma ve Sorun |
Merakı Zayıflatan “Abartılmışlık ve Rastlantısallık” |
Kurguyu Başlatma ve Bitirme (İlk ve Son Cümle) |
Kurgu Türleri |
Kurmaca Yaratma ve Kurgu Yapma 2 |
XXIV. EDEBİYAT VE SİNEMA (LITERATURE and CINEMA - 6420320)
Edebiyat nedir? / Sinema Nedir? Edebiyat Sinema İlişkisi /
|
Edebiyatsız Düşünülemeyecek Bir Sanat: Sinema
|
Edebiyat Dili: Kavram ve Düşünce
|
Sinema Dili: Görsel ve Hareket
|
İki Farklı Okuma: Yazınsal ve Görsel Okuma
|
Okur ve İzleyici Karşılaştırması
|
Yazıya Karşı Işık ve Ses (Teknolojiye Karşılık Sözcükler)
|
Sinema Tarihinde Yer Etmiş Edebiyat Uyarlamaları
|
Okuma ve İzleme 1
|
Edebiyat ve Sinema Arasındaki “Teknik” Alışverişi
|
Uyarlama ve Esinlenme
|
Edebiyat ve Film Eleştirisi 1
|
Bir Sadakat Sorunu Olarak Uyarlamalar
|
Uyarlamalar Nasıl Değerlendirilmeli?
|
Okuma ve İzleme 2
|
Alışılmışın Tersine Sinemadan Edebiyata: Novelizasyon (Romanlaştırma)
Edebiyat ve Film Eleştirisi 2
|
XXV.ŞİİR İNCELEMELERİ I (POETRY ANALYSIS I – 6420321)
Şiir İnceleme Yöntemleri |
Divan Şiiri |
Divan Şiiri |
Tanzimat Dönemi Şiiri |
Servet-i Fünun Dönemi |
Garip (I. Yeni) Şiiri |
Garip (I. Yeni) Şiiri |
İkinci Yeni Şiiri |
İkinci Yeni Şiiri |
1960’lı yıllar ve Türk Şiirinde toplumsallık izleri |
1980 ve Sonrası Türk Şiiri |
1980 ve Sonrası Türk Şiiri |
1980 ve Sonrası Türk Şiiri |
1980 ve Sonrası Türk Şiiri |
XXVI. ŞİİR İNCELEMELERİ II (POETRY ANALYSIS II – 6420322)
1.Şiir inceleme Yöntemleri: Şiirin yapısı ve teması hangi inceleme yöntemleriyle ele alınabilir?
|
2. Divan Şiiri: Baki ve Fuzuli şiiri üzerinde incelenecektir.
|
3. Divan Şiiri: Nedim şiiri üzerinde incelenecektir.
|
4.Tanzimat Dönemi Şiiri: Şinasi ve Namık Kemal şiiiri üzerinde incelenecektir.
|
5. Servet-i Fünun Dönemi: Tevfik Fikret ve Cenap Şehabettin şiiri üzerinde incelenecektir.
|
6.Garip (I. Yeni) Şiiri: Orhan Veli ve Melih Cevdet Anday Şiiri üzerinde ele alınacaktır.
|
7. Garip (I. Yeni) Şiiri: Oktay Rıfat Şiiri üzerinde incelenecektir
|
8. İkinci Yeni Şiiri: Cemal Süreya ve Edip Cansever şiiri üzerinde incelenecektir.
|
9. İkinci Yeni Şiiri: Turgut Uyar ve Ece Ayhan şiiri üzerinde incelenecektir.
|
10.1960’lı yıllar ve Türk Şiirinde toplumsallık İzleri: Ataol Behramoğlu ve Hasan Hüseyin Korkmazgil şiiri üzerinde incelenecektir.
|
11. 1980 ve Sonrası Türk Şiiri: Haydar Ergülen şiiri üzerinde incelenecektir.
|
12.1980 ve Sonrası Türk Şiiri: Gülten Akın Şiiri üzerinde incelenecektir.
|
13.1980 ve Sonrası Türk Şiiri: Didem Madak ve Birhan Keskin Şiiri üzerinde incelenecektir
|
14. 1980 ve Sonrası Türk Şiiri: Sunay Akın ve Küçük İskender şiiri üzerinde İncelenektir.
|
XXVII. TEMEL DÜZEY TÜRKÇE DERSİ (BEGINNER TURKİSH 6420323)
Hafta | Konu | Detaylar |
1. |
Alfabe, tanışma selamlaşma diyalogları. | Çoğul eki, soru eki, Ünlü uyumu, temel nesneler |
2. | Kendini tanıtma | Sayıları söyleme, form doldurma. Bu/şu/o |
3. | Nerede?, Kimde? | Bulunma durumu eki, var / yok |
4. | Günlük hayatı anlatma | Şimdiki zaman, temel fiiller |
5. | Nereye, kime, nereden, kimden | Yönelme ve çıkma durumu ekleri, sık kullanılan kelimeler |
6. | İstekleri ifade etme | -mek istemek kalıbı, lokanta – alışveriş diyalogları |
7. | Sahiplik belirtme | İyelik ekleri, akrabalık kelimeleri |
8. | Saat söyleme | -madan önce, –dıktan sonra |
9. | Günlük plan yapma | -madan önce, –dıktan sonra |
10. | Yol tarif etme | Adres sorma, yer-yön ifadelerini kullanma |
11. | Karşılaştırma yapma | -den daha, en, isim tamlamaları |
12. | Hastalığını söyleme | Doktor-hasta diyalogları |
13. | Emir ve istek bildirme ve anlayabilme | Kurallar, sohbet diyalogları, yapım ekleri |
14. | Geçmişi anlatma | Belirli geçmiş zaman |
XXVIII. EDEBİYATTA SOSYOLOJİK OKUMALAR(SOCIOLOGICAL READINGS IN LITTERATURE - 64203024)
Hafta | Detaylar |
1. | Ders hakkında genel bilgilendirme |
2. | Edebiyat nedir? Sosyoloji nedir? Edebiyat sosyolojisi nedir? |
3. | Edebi bir metnin sosyolojik açıdan nasıl değerlendirilmesi gerekir? |
4. |
Seçilen edebi eserle (1) ilgili temel sosyolojik kavramların ve teorilerin ele alınması. |
5. | Seçilen edebi eserin (1) sosyolojik olarak incelenmesi |
6. | Seçilen esere (1) edebi yaklaşım. |
7. | Seçilen edebi eserle (2) ilgili temel sosyolojik kavramların ve teorilerin ele alınması. |
8. | Seçilen edebi eserin (2) sosyolojik olarak incelenmesi. |
9. | Seçilen esere (2) edebi yaklaşım. |
10. | Ara Sınav |
11. | Seçilen edebi eserle (3) ilgili temel sosyolojik kavramların ve teorilerin ele alınması. |
12. | Seçilen edebi eserin (3) sosyolojik olarak incelenmesi. |
13. | Seçilen esere (3) edebi yaklaşım. |
14. | Dersin değerlendirmesi |